Хироми Шиния и ролята на ензимите



Доктор Хироми Шиния е японски лекар, гастроентеролог, който за своята дългогодишна практика е разгледал с колоноскоп вътрешностите на над 350 000 човека. Всъщност, той е изобретил колоноскопията. Тъй като според него храненето има основна роля за здравословното състояние на човека, той провежда разговори с всеки от пациентите си относно хранителния му режим. Описаното от него в книгите му е базирано изцяло на емпиричен опит. Д-р Шиния представя и концепция за връзката хранене – рак. 

Според него качеството на храната има основна роля по отношение здравето на червата. Той счита, че над 80% от нашия имунитет е съсредоточен в червата – там са разположени основна част от лимфните възли. Когато се поддържат червата в добро състояние, тялото се справя с болести по-леко. А здравето на червата зависи от храната.

Натрупването на неразградени хранителни вещества в дебелото черво води до вътрешна интоксикация. 

Нарушаването на стените на червата, т.нар. “пропускливи черва“, води до алергизиране на организма и нарушаване на неговата устойчивост на външни влияния.

Д-р Хироми Шиния обръща специално внимание на ензимите и тяхната роля за здравето на човека. Ензимите са протеинови катализатори, които се произвеждат в клетките на живите същества. Те участват във всички процеси в човешкото тяло  – синтез и разпад, пренасяне, отделяне, пречистване от токсини и доставка на енергия. В клетките на човека се произвеждат над 5 000 ензима. Ензими се произвеждат и от поетата храна.

Ензимите имат конкретни функции. Например, съществуват ензими за разграждане на алкохол, за разграждане на въглехидрати и т.н. Според д-р Шиния съществува първоизточен ензим – неспециализиран ензимен прототип. Докато не се появи конкретна необходимост, той може да се превърне във всеки вид ензим.

Всеки получава първоизточни ензими от своите родители. Тъй като здравето на човека зависи от неговите ензими, важно е да живее така, че да не ги изчерпва, а чрез храната да добавя нови ензими. Отлични източници на ензими са пресните плодове и зеленчуци.

Всяка храна или питие влияят на тялото ни по различен начин и е целесъобразно да видим цялата картина, преди да ги включим в режима си. Например, зеленият чай се смята за полезен по ред причини. Включително приемът му е част от противораковите терапии. Но според д-р Шиния, хората, които редовно консумират зелен чай, са с увредена стомашна лигавица. Причината е в съдържащия се в зеления чай танин.

Хората, които редовно пият кафе, черен и зелен чай, са с изтъняла стомашна лигавица в резултат на атрофични промени. Допълнително ситуацията се влошава от третирането на кафето и чая със селскостопански химикали. 

Д-р Шиния препоръчва:

1. Да купуваме продукти, които не са третирани със селскостопански химикали.

2. Винаги да консумираме кафето или чая си след храна, за да пазим стомашната лигавица. 

3. Да се ограничим до 2 кафета/чая дневно.

Д-р Шиния счита, че месото нанася повече вреди на човека, отколкото ползи. Консумацията на месо може да ускорява растежа, но също така ускорява остаряването. Токсините от месото спомагат за появата на ракови клетки, които се образуват по няколко причини. От една страна, индустриално отглежданите животни се третират с различни лекарства. Храната им не е чиста. Освен това термичната обработка на месото води до образуването на канцерогенни вещества. Белтъчините, с които изобилства месото, предизвикват алергични реакции. Излишните белтъчини стресират черния дроб и бъбреците, които и без това са свръхнатоварени от средата, в която живеем.

Според д-р Шиния мазнината на животни с телесна температура, по-ниска от човешката, е добра, а тази на животни с по-висока телесна температура – лоша. Прасетата и кравите са с по-висока температура от човешката. Температурата на пилетата е дори 41.5 градуса. Когато навлезе в човешкото тяло, тази мазнина става лепкава и запушва кръвоносните съдове, тъй като стандартно температурата на човека е по-ниска.

От друга страна, температурата на рибите е по-ниска от човешката и тяхната мазнина минава свободно по нашите кръвоносни съдове. 

Месото съдържа мазнини и холестерол. Липсата на влакнини го прави по-трудно за изхвърляне от червата. Дебелото черво прави по-силни движения, за да може да освободи фекалиите, в резултат на което то се удебелява и уплътнява. Просветът на дебелото черво се стеснява, а вътрешното налягане в червото се увеличава. Лигавичната мембрана се издува навън, като образува подобни на джобове кухини, наречени „дивертикули“. Състоянието се нарича „дивертикулоза“. Натрупаните в тези джобове неподвижни изпражнения отделят токсини, които предизвикват генетични мутации на клетките в тези области и се появяват полипи. Полипите растат и могат да се превърнат в злокачествени образувания. 

Вътрешностите на хора, които не консумират месо, а само риба, нямат дивертикули. Изводът е, че консумацията на месо следва да бъде минимална. 

Д-р Шиния извежда едно просто правило. Ако вземем съотношението между кучешките зъби, които са пригодени за консумиране на месо, и ги отнесем към броя на всички зъби, ще получим 15%. Т.е. природата ни е подсказала какво е разумно – да се храним с не повече от 15% месо в нашата диета. 

Когато консумираме месо е важно първо да приемем колкото се може повече сурови зеленчуци, които да помогнат на месото да напусне червата ни по-бързо. Приемът на месо с ориз, картофи и/или хляб в това отношение е пагубен. 

Според д-р Шиния млякото е една от най-трудно смилаемите храни. Казеинът, съставляващ 80% от белтъчините в млякото, се съсирва незабавно в стомаха, което затруднява храносмилането. 


Вредата от промишлено произведеното мляко е огромна:

  • Млякото в магазините е хомогенизирано - получава се чрез разпределяне на мастните топчета в центрофуга. 

  • Контактът на млякото с въздуха го окислява и мастният му компонент се превръща в оксидирана мастна субстанция в напреднал стадий на окисляване. 

  • Млякото се пастьоризира при температура над 100 0С. Ензимите са чувствителни към топлината и започват да се разрушават над 93.3 0С. Според д-р Шиния млякото от магазините не съдържа достатъчно ензими, мастните субстанции в него са окислени и качеството на белтъчините е променено. Оксидираните мастни субстанции увреждат вътрешната среда в човешкото тяло, като нарушават равновесието на чревната бактериална флора.

  • Прясното мляко съдържа лактоферин -  мултифункционален гликопротеин, който е основен елемент на вродения имунитет при бозайници. Открити са различни механизми на действие, които потвърждават бактерицидните му свойства, както противодействието му на вируси, гъбички и паразити. Но лактоферинът в суровото краве мляко се разгражда от стомашната киселина, т.е. ползата от него за възрастните е минимална. Кърмата също съдържа лактоферин, но стомахът на новородените не е добре развит и лактоферинът преминава директно в червата, т.е. има положително въздействие върху имунната система на бебета и малки деца. Млякото е подходяща храна само за новородени.

  • Прясното мляко съдържа и лактоза. Но значителна част от населението по света няма достатъчно от ензима лактаза, необходим за разграждането ѝ. Той е наличен при децата, но с напредването на възрастта количеството му намалява. Изследвания показват, че 90% от азиатците, 75% от латиноамериканците, 60% от хората по Средиземноморието и 15% от жителите на северноевропейските страни показват недостиг на този ензим. 

Преди да бъде преработено, млякото съдържа следните ензими:

  • липаза, която разгражда мазнините

  • протеаза – ензим, който разгражда белтъчините

  • лактоферин – има антиоксидантно, противовъзпалително, антивирусно и имунорегулиращо действие.

Те са чувствителни към топлина и се разрушават над 93.3 0С. Следователно прясното мляко е полезно за хората, които имат ензима лактаза и ако е непреработено.

Хироми Шиния оспорва и ползата от киселото мляко на база на наблюденията си върху вътрешностите на своите пациенти. Според него при консумацията на кисело мляко се получава лека диария, която хората със запек приемат като знак, че им действа добре. Наблюденията му показват, че ако се консумира всеки ден кисело мляко, мирисът на изпражненията се влошава и се появяват газове. Следователно, макар и в  киселото мляко да има полезни вещества, консумацията му е оправдана в не големи количества. 

По отношение на мазнините мнението на Шиния е, че следва да бъдат ограничени, особено получените чрез промишлена преработка. Олиото на пазара се добива по метода на химическото извличане с химическия разтворител хексан. Той се добавя към суровия материал, който се нагрява. След това олиото се извлича чрез изпаряване само на химикала-разтворител, като за целта се използва високо налягане и висока температура. Олиото се превръща в трансмазнина, каквато не съществува в природата. Всяка храна, която е неестествена, е вредна за нашето тяло.

Маргаринът от своя страна се превръща в твърда субстанция чрез добавяне на водород. По този начин ненаситените мастни киселини се превръщат в наситени. В резултат в маргарина се включват най-вредните съставки: трансмасти - извлечени по химически път от растителни мазнини, и наситени масти, които са характерни за животинските мазнини.

Д-р Шиния обръща специално внимание на допълнителния прием на ензими, в случай на нужда, чрез хранителни добавки. В устата се отделя слюнка, която съдържа храносмилателни ензими. Преминава към стомаха, където освен ензимите има и солна киселина, за да се разградят белтъците. Храната постъпва в дванадесетопръстника, а оттам в панкреаса и след това към тънките черва. На всеки един етап се отделят ензими. Ако някой от тези органи не отдели достатъчно ензими, се стига до натоварване за останалите по веригата и е уместно да се набавят под формата на хранителна добавка.

Важно е да дъвчем храната бавно. При всяко хранене поглъщаме около 300 до 400 млрд. бактерии. Силно киселинната среда в стомаха унищожава повечето от тях. Приемането на лекарства за потискане на секрецията на стомашна киселина, както и редица друг медикаменти, намаляват количеството ѝ. Затруднява се храносмилането. Допълнително, когато стомашната киселина е в недостатъчно количество, храната постъпва в дебелото черво не достатъчно смляна. Температурата в дебелото черво е около 37 0С. Несмляната храна се разлага и започва да гние. Увеличават се лошите бактерии и това отслабва имунната система. Киселините се появяват, ако несмляната храна се вдигне по хранопровода – резултат от преяждане, алкохолизъм, тютюн и кафе. Последното хранене трябва да бъде 4-5 часа преди лягане, за да си лягаме с празен стомах.


Основите принципи на д-р Шиния по отношение на храненето са:


  1. За здравословен начин на живот е необходимо да се насочи мисълта за организма на клетъчно ниво. В човешкото тяло всеки ден се синтезират нови клетки на мястото на стари, които умират. Новите клетки се изграждат от приетите храна и вода. Следователно, качеството на храната и водата определя здравето на организма.

  2. Важно е да се консумират богати на ензими храни. Те са двигателят на всички жизнени процеси в организма. В прясната храна има най-много ензими. Това се отнася за плодове, зеленчуци, риба, месо и други. 

  3. Окислените храни са вредни за здравето. Окисляването се получава при съприкосновение с кислорода от въздуха. При навлизането в тялото на оксидирани храни се образуват свободни радикали. Неутрализирането на свободните радикали става чрез антиоксидантни ензими (супероксидна дисмутаза). След 40 годишна възраст те рязко намаляват. Поради тази причина има вероятност редица болести, свързани с начина на живот, да се появят в тази възраст. След 40 годишна възраст противодействието на свободните радикали поемат първоизточните ензими. Но ако те са изчерпани, възникват болести.


Режимът на хранене според д-р Хироми Шиния следва да бъде съставен от 85%-90% храни на растителна основа. 


Режим на хранене според д-р Хироми Шиния


  • Храната да се състои от 85%-90% растителна храна:

  • 50% цели зърна – кафяв ориз, пълнозърнести макарони, ечемик, мюсли, пълнозърнест хляб и бобови растения като соя, зелен фасул, нахут, леща, шарен боб, грах, черен, бял и розов боб

  • 30% зелени и жълти зеленчуци и кореноплодни – картофи, моркови, червено цвекло, водорасли

  • 5-10% плодове, семена и ядки

  • 10%-15% животински белтъчини (не повече от 85 – 115 г дневно):

  • Риби, за предпочитане по-дребни (в големите често се открива живак)

  • Птици – в малки количества

  • Говеждо, агнешко, телешко – ограничено или да се избягва

  • Яйца

  • Соево мляко, соево сирене, оризово, бадемово мляко


Кои храни да се отстранят:

  • млечни продукти

  • зелен, черен чай, кафе (до 1-2 чаши дневно)

  • сладкиши и захар

  • никотин

  • алкохол

  • шоколад

  • мазнини и олио

  • обикновена сол – ползвайте морска заради витамините и минералите



Основни правила на д-р Шиния:


1. Спрете да се храните 4-5 часа преди лягане.

2. Сдъвквайте всяка хапка 30-50 пъти.

3. Не яжте между отделните хранения, с изключение на пресен плод.

4. Яжте плодове и пийте вода 30-40 минути преди основно хранене.

5. Яжте повечето храна сурова или сготвена на пара.

6. Не яжте окислени храни (покафенели плодове).

7. Яжте ферментирали храни.

8. Бъдете дисциплинирани в храненето си.


 



Партньори